Introducció

Des de la Fundació amb la col·laboració de les escoles afins i de les seves AMPES hem decidit posar en marxa el projecte d’Apadrinament Lector. L’Apadrinament Lector és un projecte que coordina la Fundació Educare Instruendo i que té com a finalitat fomentar el gust per la lectura mitjançant la participació de la comunitat educativa.

L’Apadrinament Lector és un complement del pla lector de l’escola i també forma part del projecte de valors.

Creiem que la lectura i la formació en valors són fonamentals en l’educació dels alumnes. Pensem que per a poder aconseguir la màxima eficàcia dels plans lectors i de la formació en valors necessitem la col·laboració de les diferents institucions que hi participen.

Les lectures es podran fer en català, castellà, anglès o alemany.

L’apadrinament lector d’un grup-classe

1.1. Definició i objectius

L’apadrinament d’un grup-classe és un treball cooperatiu on pares i mares, avis i avies es convertiran durant un curs en padrins i padrines d’un grup-classe. Això vol dir que cada padrí/na es compromet a llegir per a tot el grup en moments concrets del curs, a preguntar per l’hàbit de lectura del grup i a participar en aquelles festes de l’escola relacionades amb la lectura (Sant Jordi, graduacions, etc.) Els padrins i padrines d’un grup-classe tenen com a objectiu engrescar l’alumnat per la lectura i ser un motor complementari del compromís dels alumnes per l’hàbit lector. Les lectures poden ser en català, castellà, anglès o alemany.
L’apadrinament es farà per als grups de P5 d’Educació Infantil i d’Educació Primària.

1.2. Objectius

A. Des de la Fundació volem col·laborar amb els objectius del pla lector de les escoles i molt especialment d’alguns dels seus objectius:

1. Fomentar en l’alumnat l’interès per la lectura i desenvolupar l’hàbit lector.
2. Afavorir la comprensió lectora des de totes les àrees, matèries, àmbits i mòduls del currículum.
3. Motivar l’alumnat per la lectura com a activitat d’oci i de gaudi.
4. Promoure la col·laboració i participació de les famílies i altres membres de la comunitat educativa de l’entorn en les activitats derivades dels plans de foment de la lectura.
5. Estimular l’ús de fonts documentals complementaris al llibre de text, tant en suports impresos com en suport digital i audiovisual.
6. Fomentar en l’alumnat una actitud reflexiva i crítica per mitjà del tractament de la informació.
7. Reforçar la figura dels mitjans audiovisuals i digitals com a mitjans de suport a la lectura.

B. Des del projecte de valors volem col·laborar amb aquest objectius:

8. Fomentar la convivència i la cooperació.
9. Crear lligams emocionals i afectius entre fillols/es i padrins.
10. Augmentar la participació de l’alumnat de forma activa en la dinàmica del conjunt de les escoles afins a la Fundació.
11. Desenvolupar habilitats de col·laboració.
12. Aprendre estratègies de treball cooperatiu.
13. Millorar la comunicació persona a persona.
14. Fomentar l’empatia i la sensibilitat a les motivacions dels altres.

1.3. Avaluació

A. Els tutors dels grups de l’escola Joan Roca Meridiana:

1. Valoració inicial del grup-classe mitjançant un qüestionari respecte als objectius del projecte.
2. Seguiment durant el curs escolar.
3. Valoració del projecte fet per l’alumnat i els padrins i padrines.

B. La direcció de l’escola Joan Roca Meridiana

4. Seguiment durant el curs.
5. Valoració del projecte per part dels padrins i padrines de grup
6. Valoració global dels grups-classe de l’escola Joan Roca Meridiana.
7. Valoració global de l’àmbit apadrinament d’un grup classe.

C. L’AMPA de l’escola Joan Roca Meridiana

8. Seguiment durant el curs escolar.
9. Valoració de les famílies de l’apadrinament d’un grup-classe.

D. Fundació Educare Instruendo

10. Valoració global de l’àmbit d’apadrinament grup-classe.

Curs 2018-2019

Col·laboren com a padrins/padrines 8 familiars: 3 avis/es, 3 mares i 2 pares.

Tots els cursos des de P5 d’Educació Infantil fins a 5è d’Educació Primària tenen un padrí o padrina. El grup de 6è d’Educació Primària tenen dos padrins, un per la lectura en Català o Castellà i un altre que fa les lectures en Alemany. La padrina de 3r d’Educació Primària fa les lectures en anglès. Tots els padrins i padrines realitzaran durant el curs 7 lectures, les lectures es realitzen l’última setmana de cada mes.